-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7797 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا ميگويند شهيد غسل ندارد؟

در فقه اسلامي از احكام مخصوص به شهيد اين است كه اگر در ميدان جنگ به شهادت رسيد، غسل و كفن و حنوط ندارد، بلكه وي را بدون غسل و كفن، با همان لباسهاي خون آلودش دفن ميكنند.(1)

ابان بن تغلب گويد: از حضرت صادق(ع) سؤال كردم: آيا مقتول در راه خدا (شهيد) غسل و كفن و حنوط دارد؟ فرمود: نه، بلكه وي با همان لباسش دفن ميشود.(2)

در علل الشرايع(3) رواياتي وارد شده كه يكي از علّتهاي غسل ميّت اين است كه چون از مرده نطفه و كثافات خارج ميشود، بايد او را غسل داد تا با پاكي بر پروردگار وارد شود. ميتوان حدس زد كه فضيلت شهادت در راه خدا و عطر و بوي خوش آن، زياد است كه كثافات ظاهري تحتالشعاع آنها قرار ميگيرد، از اين رو شهيدي كه در معركه قتال به شهادت رسيده، نيازي به غسل ندارد.

اين حكم ناشي از قداست كشته شدن در راه خدا است. شهيد مطهري ميگويد: اسلام ديني حكيمانه است دستورهاي خالي از مصلحت و راز و رمز ندارد. يكي از دستورهاي اسلامي اين است هر فرد مسلمان كه ميميرد، واجب است بدن وي را غسل داده و كفن نمايند، ولي اين دستور يك استثنا دارد و آن بدن شهيد است. اين استثنا نشانه اين است كه روح و شخصيت شهيد آن چنان پاك و وارسته شده كه در بدنش و در خونش و حتي در جامهاش اثر گذاشته است. بدن شهيد يك جسد متروح است، يعني جسدي است كه احكام روح بر آن جاري شده است، يعني حكم روح بر بدن جاري شده و حكم جاري شده بر بدن، بر لباس و جامه نيز جاري شده است. بدن و جامه شهيد از ناحيه روح و انديشه حق پرستي و پاك باختگي اش كسب شرافت كرده است.(4)

پي نوشتها:

1. امام خميني، تحرير الوسيله، ج 1، ص 66.

2. وسائل الشيعه، ج 2، ص 509.

3. علل الشرايع، ج 1، ص 348، باب 238.

4. مرتضي مطهري، قيام و انقلاب مهدي(به ضميمه شهيد) ص 80، با تلخيص.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.